23 April 2011

Jawapan Riddle of heaven and hell

Jawapan yang dicadangkan: "Brader, kalau aku tanya mamat sebelah tu yang mana satu pintu syurga, dia tunjuk pintu mana?"

Katakan pintu syurga dijaga oleh penjaga A. Penjaga A sentiasa berkata bohong. Pintu neraka pulak dijaga oleh penjaga B yang sentiasa bercakap bohong.

Bila soalan kat atas ditanya kepada penjaga A, dah tentulah penjaga A akan tunjukkan ke arah pintu neraka - sebab dia sentiasa berbohong. Bila penjaga B ditanya soalan yang sama, dia akan tunjukkan ke arah pintu neraka juga, sebab penjaga A takkan bercakap bohong, jadi tentu penjaga A akan tunjukkan pintu yang salah.

Bila kedua-dua penjaga pintu menunjukkan ke arah pintu yang sama maka pilihlah pintu yg tak ditunjuk oleh kedua-dua penjaga tu.

Jawapan Mat Rasta tu pun pada aku okay jugak - kalau kedua-dua penjaga tu bertuhankan Allah, dah tentu salah satu daripada penjaga tu mengaku Tuhan dia bukan Allah.

Tak ada halangan untuk beri cadangan kepada jawapan riddle ni. Asalkan jawapan tu ada justifikasi - ada alasan yang kukuh, maka jawapan tu boleh diterima.

Dalam sains - saintis sentiasa perlu memberi justifikasi kepada penyelesaian, jawapan atau rancangan yang mereka kemukakan.



Share |

2 komen:

eszol raar said...

at last

Fiq Vertigo said...

ala aku nak jadi first *hempok eszol raar*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...