22 April 2011

Makan

Nama aku Karl, dan aku nak buat pengakuan - aku suka makan & minum. Makan dan juga minum (sebenarnya minum merupakan takrifan kepada aktiviti makan bila membabitkan makanan yang berbentuk cecair) merupakan aktiviti yang membawa kepada keselesaan pada tekak, salur esofagus dan perut. Ditambah pulak dengan persekitaran kehidupan aku yang lahir di negara yang berbilang kaum menyebabkan terdapat pelbagai variasi dalam penyediaan hidangan makanan dan minuman. Sebagai contoh, bijiran berkabohidrat tinggi iaitu nasi. Bayangkan dalam komuniti Melayu sendiri, terdapat pelbagai jenis variasi masakan nasi - Nasi goreng, nasi minyak, nasi kerabu, nasi dagang, nasi tomato, nasi bukhara, nasi briyani gam, nasi kandar. Macam - macam jenis nasi. Tak perlu cerita tentang apa yang terjadi pada ayam, itik, kambing, lembu, udang, ikan, sotong yang mana betapa susah untuk menduga nasib mereka bila dijadikan masakan untuk santapan manusia di negara ni - boleh jadi akan direbus, dipanggang, dimasak rendang, masak celur tepung, masak berlada, masak kicap, masa "sweet sour". Tambah pula dengan segala jenis manisan dan kuih - pulut durian, puding buah, puding caramel, kuih pelita, bubur kacang, kek lapis, donut, karipap. Waktu hari perayaan - lain pulak format makanan yang bakal dihidang. Kalau korang bernasib baik dilahirkan dalam keluarga yang mampu merasa bermacam jenis makanan macam yang aku senaraikan tu, kalau tak semua mungkin 80% - maka memang korang manusia yang tak pernah hidup susah dan target paling senang dan rapuh untuk dimusnahkan.

Makan merupakan kebolehan yang dikurniakan kepada manusia, secara saintifiknya (atau secara atheistnya,sebab sains menolak kewujudan Tuhan) untuk memperoleh sumber tenaga dan nutrien bagi proses metabolisma dalam badan. Lihat komponen dalam makanan kita - karbohidrat, protein, lipid (minyak), vitamin, air. Karbohidrat akan dipecahkan menjadi glukosa, dan glukosa merupakan bahan bakar utama dalam badan untuk menghasilkan molekul tenaga kimia yang digelar adenosine triphosphate (ATP). Protein akan dipecahkan menjadi asid amino, yang jadi batu bata yang membina komponen kimia dalam badan - ada yang jadi hormon, ada yang jadi neurotransmitter (bahan kimia untuk kelancaran fungsi saraf), ada yang jadi DNA. Lipid pula jadi bahan simpanan tenaga, jadi hormon estrogen, progesteron atau testosteron, jadi bahan binaan sel-sel badan. Vitamin pula pelbagai fungsi - jadi bahan peneutral bahan toksik dalam badan, jadi co-factor (pembantu dalam tindak balas metabolisma) enzim dalam badan, menolong menguatkan tulang, membantu proses pembekuan darah. Air pulak jadi menjadi unsur pengangkut dalam badan - sebagai komponen utama dalam darah, jugak komponen dalam semua bendalir badan, air mata, air mani, air tulang belakang. Semua bahan-bahan biokimia ni diperoleh melalui sumber makanan. Sumber makanan pula paling menyenangkan jika diambil melalui aktiviti makan. 

Perkara yang berlebih-lebihan selalunya membawa kepada kesakitan dan sengsara. Berlebih-lebihan sayang, kelak ditinggal jiwa merana. Berlebih-lebihan bermain kata "I love you", "cayunk", "rindu", "ayang", nanti meledakkan libido, bila akal diletak di kepala takuk dan hujung klitoris, akhirnya tercampaklah bayi Homo sapien ke dalam sungai. Begitu jugak la dengan aktiviti makan. Sistem tubuh badan kita merupakan sistem kejuruteraan yang jauh terkedepan melangkaui zaman dan masa. Macam yang aku tulis kat perenggan atas, gula tak ubah macam petrol dalam badan manusia sebab tenaga dalam badan dijana melalui proses glikolisis (glycolysis - mintak maaf, dulu saya belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu). Glikolisis merupakan proses pemecahan molekul gula untuk menghasilkan tenaga dalam badan. Gula dalam bentuk yang ringkas iaitu glukosa, perlu berada dalam paras kepekatan yang tertentu dalam darah untuk memastikan semua otot, sel dan organ dalam badan menerima bekalan glukosa yang mencukupi untuk proses penghasilan tenaga. Bila paras gula dalam darah menurun, sistem sensor biologi (tak ubah macam logic gate dalam sistem elctronic) dalam badan akan mengesan penurunan paras gula dalam darah, seterusnya mengaktifkan proses yang akan meningkatkan semula paras gula dalam darah - penghasilan hormon glukagon yang menolong pemecahan gula di hati (hepar), pengaktifan dan pengeluaran hormon adrenalin dan noradrenalin yang membantu meningkatkan paras gula juga pengeluaran cortisol daripada ginjal. Sebaliknya bila paras gula terlalu tinggi dalam darah - sistem sensor biologi insulin akan dilepaskan ke dalam salur darah daripada pancreas untuk membantu penyerapan glukosa ke dalam sel-sel badan. 

Makan yang berlebihan - bermaksud membekalkan glukosa kepada badan secara berlebihan. Glukosa yang dibekal secara berlebihan akan menyerap masuk ke dalam darah, menyebabkan paras glukosa dalam darah menjadi tinggi dan mendorong pengeluaran insulin. Kalau terlalu kerap paras glukosa tinggi di dalam darah akan menyebabkan paras insulin pun turut menjadi tinggi dan melepasi tahap normal dalam darah sebab insulin akan dirembeskan berdasarkan tahap kepekatan gula dalam darah. Bila sel-sel badan, otot dan organ telah terbiasa terdedah dengan insulin pada kepekatan melebihi tahap normal, lama-kelamaan sel-sel dan otot-otot badan akan menjadi kebal terhadap kesan insulin. Sampai satu tahap pancreas dah mencapai tahap optimum untuk menghasilkan insulin, insulin terus dirembeskan tetapi sel-sel dan otot badan tak mahu menerima kemasukan gula sebab dah muak dan kebal dengan kesan insulin maka kesannya, paras glukosa akan tinggi di dalam darah. Kandungan glukosa dalam darah yang tinggi akan menyebabkan gula berlebihan keluar melalui air kencing. Kepekatan air kencing akan menjadi tinggi, akibatnya sistem penyerapan semula air kencing di buah pinggang tak dapat berfungsi - kesannya individu akan kerap kencing. Badan pun kurang air, menyebabkan dahaga. Dan perut akan sentiasa lapar sebab glukosa tak dapat diserap dan digunakan oleh sel dan otot lantaran kesensitifan terhadap kesan insulin menurun. Darah yang sentiasa pekat dengan gula - menyebabkan luka susah sembuh sebab darah yang kaya dengan glukosa disukai oleh bakteria. Bila keadaan begini berpanjangan - maka ucapkanlah selamat datang kepada diabetes mellitus type 2.

Baiklah, sekian kelas biology untuk hari ni.

Akhir kata, bersyukurlah, berterima kasihlah pada Tuhan yang menjadikan korang kalau hari ni korang masih boleh mengunyah, menggigit, mengisar makanan, menelan makanan dan minuman melalui mulut korang, langsung melalui tekak, esofagus dan akhirnya sampai ke gastric (gastric = perut, kalau sakit perut yang serius sampai berdarah dalam perut itu namanya gastritis). Sebabnya masa korang tengah sedap2 makan dan minum tu, akan sentiasa ada manusia lain yang berlapar sebab tak cukup makanan, atau tak cukup duit untuk dapatkan makanan. Ada yang bertarung nyawa atas katil di hospital, tak sedar diri dan koma sampai makanan terpaksa diberi dalam bentuk total parenteral nutrition, langsung disalur melalui catheter yang dicucuk ke salur darah. Dan jangan berlebihan dalam aktiviti makan.



Share |

3 komen:

eszol raar said...

u miss something karl

homeostasis

eiffel said...

hurm....byk gk yg aku dpt walaupown terlalu byk input dlm 1entry. xDD


thanks!

sya said...

sy sangat2 suka post ttg perkara2 sains ni.. terutama biology... sangat menarek untuk dikongsi~ do visit mine. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...