30 April 2011

Rasional

Masa kecik dulu, kalau aku request air kotak kat Abah aku, Abah aku akan belikan aku air kotak perasa laici. Lebih kurang macam kat bawah ni la


Boleh kata tiap kali mintak beli air kotak, perasa laici tu la yang Abah aku beli. Masa aku kecik dulu Abah aku garang, so aku tak berani nak tanya pasal apa balik2 air laici je yang aku dapat.

Dah besar sikit, mungkin dalam 4-5 tahun lepas aku nak belikan air kotak untuk Abah aku.

"Abah, nak minum air apa?"

"Beli laici la. Yang tu tak ada pewarna"

Akhirnya aku tau ape rasional Abah aku belikan air laici je tiap kali aku mintak air kotak masa kecik2 dulu. Rupanya dia tak nak aku minum air perasa lain yang bercampur dengan pewarna tiruan.

Kemudian aku sambung pengajian aku kat UiTM. Pesan seorang Professor sebelum final exam,

"I understand u're not medicinal chemistry expert, but what i want to see from ur answer is good reasoning & rationalization. A wrong answer with good reasoning is much better than a correct answer with bad reasoning"

Aku sekarang dah kerja. Time kerja sekarang ni pulak banyak berkait dengan ubat-ubat. Ubat-ubatan ni bukan macam gula-gula yang boleh dikunyah bila-bila masa ikut suka - tiap kali sejenis ubat diberi kepada seseorang - mesti ada sebab dan rasional ubat tu diberi kepada orang tu. Begitu jugak dengan doktor - bila doktor nak buat keputusan untuk tentukan ubat apa yang patut mereka beri pada pesakit, setiap ubat yang diberi tu mesti berdasarkan keputusan yang rasional. Sebagai contoh, ubat antihypertensive ada banyak jenis - ada beta blocker, ada angiotensin converting enxyme inhibitor, ada alpha adrenergic blocker, ada angiotensin receptor blocker. Dalam setiap situasi dan keadaan pesakit, ada sesetengah ubat boleh diberi ada yang tak boleh. Sebagai contoh perempuan mengandung yang ada darah tinggi - ada tiga jenis ubat antihypertensive yang sesuai - labetalol, methyldopa dan nifedipine - kalau bagi ubat jenis angiotensin converting enzyme inhibitor boleh menyebabkan kecacatan janin. Kalau lelaki muda diberi ubat antihypertensive jenis beta blocker lebih2 lagi yang non selective macam propranolol, maka ada kemungkinan dia akan bergaduh dengan girlfriend atau isteri dia sebab ubat jenis beta blocker boleh menyebabkan erectile dysfunction.

Rasional dan alasan merupakan perkara asas yang penting dalam membuat keputusan secara saintifik. Sebarang tindakan yang tak bersandarkan kepada rasional merupakan perkara yang tak boleh diterima dan selalunya membawa kepada masalah. Untuk membuat keputusan yang rasional - perkara penting yang perlu ada ialah pengetahuan. Semakin banyak pengetahuan yang kita ada, semakin mudah untuk kita beri justifikasi dan sebab kita memilih sesuatu keputusan. Bukan dalam bidang sains je, dalam bidang pengurusan dan bila kita berada di posisi yang memerlukan kita membuat keputusan - kebolehan membuat keputusan secara rasional tu penting.

Malangnya kebolehan untuk membuat keputusan rasional kurang ditekankan dalam KBSM dan KBSR - sebab KBSM dan KBSR cuma menumpukan kepada membaca, mengira dan menulis.

Walaumacam mana pun kemahiran membuat keputusan secara rasional ni bukan la susah pun. Sebab kadang kadang perkara tu berkait dengan logik aje pun - macam rasional Abah aku sentiasa belikan aku air kotak perasa laici - sebab air laici takde pewarna. Senang je.

Last sekali, aku pernah tengok nota-nota Abah aku masa kat universiti, termasuk kerja-kerja kursus yang Abah aku kena buat. Ada yang berkait dengan biokimia, bio mechanic, stress and muscle. Abah aku dulu belajar dalam pengkhususan Pendidikan Jasmani.

Aku tanya pada Abah aku, "Kenapa Abah ambik kursus Pendidikan Jasmani ni, kalau ambik kursus lain macam Bahasa Melayu ke, kan lagi senang belajar. Ni sampai belajar bio mechanic, macam susah je Abah."

Abah aku jawab, "Time belajar dekat universiti je susah. Dah habis belajar,kerja jadi cikgu PJ ni paling senang time kerja sebab bila waktu PJ, bagi bola sebijik kat budak2, pastu duduk jela kat tepi padang tengok budak2 tu berebut bola sebab bagi bola sebijik je. Habis masa suruh dorang berhenti."

Hahaha



Share |

6 komen:

Sab Buenoo said...

bijak bijak..... :D

aida said...

nice article!
i take note ^_^

please accept my compliment:
ur father is genius!

haha.

Naqib Mohamad said...

selalunya cikgu PJ paling sempoi... hahaha

eszol raar said...

karl, skrg gua dah immune dgn lomotil

n gua menhidap irritable bowel syndrome

tolong bg gua ubat lain nk overcome diarrhea sbb teh'o pekat dan ci kit teck aun masih x mujarab

karl said...

eszol: aku suggest ko jumpa doc so doc boleh tentukan ubat ape sesuai dgn keadaan ko.

aku tau pasal ubat - tapi aku x boleh suka hati cadangkan ko makan ubat jenis apa,sebab yg ada knowledge utk assess keadaan penyakit ko ialah doktor.

AkuMuzikFilem said...

patutla bijak, grad uitm. tibe jer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...