16 July 2011

Kejuruteraan: dari sudut mereka yang mempelajari bidangnya.

Kebiasaannya, mereka yang berjaya memasuki bidang kejuruteraan sebagai bidang pembelajaran mereka di Universiti, adalah daripada mereka yang memohon untuk mendapatkan bidang ini tidak kira lah keputusan itu dipengaruhi keluarga atau tidak. Dan merupakan kebiasaan juga, sekiranya mereka yang tidak pernah meneliti subjek-subjek yang ditawarkan sepanjang pengajian dalam bidang ini di mana-mana cabang termasuklah Kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Mekanikal, Kejuruteraan Elektrikal, Kejuruteraan Kimia, Kejuruteraan Marin dan lain-lain lagi. Ini kerana, bidang kejuruteraan walaupun berteraskan subjek aplikasi fizik terutamanya, ia turut didokongi subjek elektif lain dalam menerapkan pengetahuan berkait sebagai bakal jurutera contohnya subjek Pengaturcaraan Komputer (Programming: C++, C, Java, Pascal), Keusahawanan, Multimedia litar/objek berasaskan aplikasi software (Photoshop, Illustrator, Dreamweaver), dan Litar/Objek 3D (Logo Siemens, AutoCAD). 

Tahun pertama pengajian bagi mereka yang bermula daripada program Matrikulasi dan STPM mahupun asasi, subjek-subjek yang akan dipelajari masih menekankan asas kejuruteraan seperti Fizik, Kalkulus(Advance Mathematics) dan Kimia untuk bidang yang berkaitan disebabkan asas yang utuh diperlukan dalam mendalami subjek-subjek teras kejuruteraan. Tanpa asas yang kuat, makanya penghadaman dalam mendalami subjek-subjek teras kejuruteraan akan menjadi sukar seperti subjek Linear System(untuk Kejuruteraan Elektrik), kekuatan asas dalam Kalkulus amat diperlukan. Ya, saya faham, jika kalian yang baru menganjak tahun pertama berasa bosan kerana asyik menemui subjek yang sama sahaja cuma diperdalamkan lagi kerana masakan utuh bangunan jika tidak kuat akarnya kan?

Tahun-tahun berikutnya, pelajar-pelajar sudah boleh berjimba-jimba mengenali subjek baru seperti Robotics, Programmable Logic Control System, Construction dan lain-lain mengikut pengkhususan yang kalian ikuti. Sesetengah mungkin rasa susah atau minat mereka melarikan diri dari mereka seperti testimonial sedih seorang pelajar yang berbunyi;

Salam pak cik,
saya pelajar kejuruteraan kimia tetapi saya berasa saya tidak sesuai berada dalam tu memandangkan saya rasa saya akan gagal subjek yang saya tidak minati, lagi pun saya rasa saya lebih sesuai mengambil jurusan undang-undang. Tolong lah saya pak cik dalam mengerti sebuah passion tentang kejuruteraan.

yang ikhlas,
gadis sunyi
Gombak.

Di sini, saya mahu menekankan mengenai komitmen dan minat. Mungkin sekali ada di antara kalian yang terjebak dengan bidang yang kalian tak gemari, tapi kalian pernah cuba untuk komited dan bersungguh-sungguh untuk memahami bidang apa yang kalian masuki itu? Jika tidak, sila lakukan dahulu dengan mengenali apakah bidang kalian sebenarnya contohnya saya bagi Kejuruteraan Elektrik. Bidang Kejuruteraan Elektrik mengenai apa? Apakah subjek-subjek yang terlibat dalam pengkhususannya? Apakah masa depan Kejuruteraan Elektrik? Dalam bidang kerjaya manakah terdapat Kejuruteraan Elektrik? Apa rangkuman kajian dalam Kejuruteraan Elektrik? dan lain lain persoalan. Ramai yang hanya tahu mempelajari tanpa menerokai di sebalik bidang yang dia sendiri pelajari. Tahukah kalian, yang bidang Kejuteraan Elektrik, boleh diperluaskan dengan kolabrasi bidang Sains Gunaan seperti Biologi contohnya dalam menghasilkan pengesan elektronik yang boleh mengesan kandungan makanan dalam amilase liur. Contoh lain, boleh kalian sendiri fikirkan.

Komitmen tidak semestinya perlukan minat, kerana minat boleh diterapkan. Pelajar kebiasaannya hanya melihat bidang yang dia ceburi itu cuma lah pembelajaran dalam menentukan kerjayanya kelak. Persepsi itu kurang tepat sebenarnya. Tidak semestinya apabila kalian berjaya memperoleh Sarjana Muda dan keluar daripada Universiti terus menjulang kerjaya sebagai jurutera, tidak, tidak semuanya memperoleh kesenangan yang sama, kerana syarikat-syarikat di luar sana tidak melihat sangat pengkhususan yang kalian ambil selagi berlingkar dalam major bidang yang sama, contoh lah kau ambil Kejuruteraan Marin, kilang tetap ambil kau untuk menjadi juruteknik mesin (Mekanikal). Pembelajaran di Universiti sebenarnya lebih menekankan komitmen kalian dalam melakukan tugasan yang diberi seraya lulus dalam peperiksaan yang dijalankan serta aktif berpersatuan dan bukan hanya mengenai pembelajaran semata-mata.

Minat pula tidak akan membuatkan kalian tegar menghadapi segala aral yang melintang dalam proses pembelajaran kerana ia akan dihakis oleh kelelahan dan kerinduan terhadap dunia rileks-rilek, dah nama anak muda yang masih ingin bersuka-suka kan? Maka, minat itu jika dikuatkan dengan komitmen dan hala tuju yang utuh, besar kemungkinan kalian dalam menamatkan pembelajaran dalam bidang tersebut. Walau kalian tukar haluan dalam bidang lain kerana tiada minat dalam bidang yang kalian masuki, saya tidak jamin yang kalian boleh memberi komitmen dalam bidang-bidang lain, sedangkan kita sudah diasuh untuk berkomitmen dalam apa-apa subjek di sekolah dulu-dulu, masakan kita tidak sanggup hendak menempuh aral dalam menghabiskan pengajian di institut yang kita masuki. Jalannya tidak habis, tiada kita ketahui apakah manfaatnya kita mengambil bidang tersebut melainkan kita ingin mengenali ia dan menanamkan passion dan komitmen kita ke dalamnya.

Bagi saya, setiap ilmu yang ada di dunia ini unik dalam bidangnya, sama ada ia bersifat empirikal mahu pun paradoks berseni, kerana ia semuanya menjuruskan kehidupan yang berkronologikan masa lepas, sekarang dan masa depan. Boleh jadi, apa yang kita pelajari itu tidak ternampak di hadapan mata, seperti pengiraan voltage pada litar elektrik yang bersimbol, mahu pun pengukuran gelombang yang berjuruskan pengiraan dan alat yang disediakan, tetapi itu tidak menghalang kita daripada mengimejkan ia di dalam minda kita sendiri. Andai minat itu hilang, jenguklah kembali akan setiap sudut impaks dan aplikasi bidang tersebut. 


p/s: Saya suka jadi doktor robot.



Share |

13 komen:

Lucifer said...

Saya suka jadi doktor robot.


fahamilah apa maksud ps saya ini.

Raihana Izzati said...

*bontot sudah jadi hitam









noted.
minat boleh dipupuk.
ilmu harus didalami.
stop whining.do the work.


*bunuh diri*

Lucifer said...

luz.

catherine- said...

:(

catherine- said...

dan sy x menyesal belaja ID

yeyy!! :p~

Wadai Kipeng said...

semart ! tapi aku jadi dokter ikan..

komen, perlu tekan button PUBLISH YOUR COMMENT. kbai.

- koroe - said...

woi woi cakap pasal engineering.


patut la dari pagi tadi asek terbatuk je.

Lucifer said...

hue hue hue. hai you alls, belajar rajin-rajin.

Fiffy said...

Saia bukan budak engin.

Kbai.

NAJ HEBAT said...

aku faham maksud p/s kau.





bagi penampar baru tahu.

Anonymous said...

awal yang baik

Zoya Begam said...

kejuruteraan mekanikal jobs available here.

Anonymous said...

http://rekacipta3d.neq3.com/
Free 3D Cad Design services

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...