23 July 2011

Makan ubat di bulan Ramadhan

Tak lama lagi Ramadhan, jadi ramai la umat Islam yang akan berpuasa. Buat sesetengah di kalangan kita yang berpuasa dan dalam masa yang sama kena makan ubat masa bulan puasa, kaedah untuk makan ubat tu kadang2 jadi masalah jugak sikit. Kalau sehari makan sekali atau dua kali mungkin takde masalah, yang jadi masalah bila ubat tu kena makan sampai tiga atau empat kali sehari. 

Kat sini ada panduan macam mana nak makan ubat dan dalam masa yang sama berpuasa. 

Makan sekali sehari - boleh dimakan sebelum makan atau selepas makan sahur (bergantung pada jenis ubat tu, ada yang kena makan sebelum makan, ada yang kena makan lepas makan)

Makan dua kali sehari - makan sekali waktu sahur, sekali lagi lepas masuk waktu berbuka.

Makan tiga kali sehari - makan waktu sahur, waktu berbuka dan sebelum tidur waktu malam.

Makan empat kali sehari atau lima kali sehari - selalunya kalau empat,lima kali sehari ni ubat antibiotik atau antivirus. Bincang dulu la dengan doktor, bagitau korang cadang nak berpuasa jadi mungkin doktor akan tukarkan ubat korang kepada yang jenis makan tiga kali sehari je. Tapi kalau tak ada pilihan lain, aku cadangkan korang tangguh dulu la puasa tu dan makan je ubat ikut macam yang doktor suruh. Lagipun antibiotik selalunya tempoh pengambilan dia tak lama, paling lama pun seminggu camtu la.

Walau macam mana pun, ada kes tertentu macam penyakit darah tinggi yang memerlukan pesakit makan ubat tiga kali sehari selang 8 jam (sebagai contoh ubat darah tinggi yang kena makan 3 kali sehari: nifedipine dan methyldopa) untuk pastikan ubat tu berkesan. Kes yang macam ni, kalau aku la, aku akan cuba tanya dengan doktor berdasarkan keadaan pesakit, possible tak untuk switch to another antihypertensive yang cuma perlu makan sekali atau dua kali je sehari. Tapi kalau keadaan dah darurat, macam kes pre eclampsia yang mana ubat-ubat antihypertensive yang selamat semuanya kena makan tiga kali sehari, so nak tak nak kena tinggalkan puasa la, atas faktor kesihatan.

Oh ya, lagi satu..kalau korang ambik ubat melalui cara-cara kat bawah, puasa tak batal

- ubat titik mata & telinga 
- Ubat yang diserap melalui kulit, seperti krim, ointments, dan plaster berubat
- Memasukkan ubat pessari ke dalam vagina, medical ovules ataupun pembersih vagina.
- Suntikan bawah kulit, otot, sendi atau salur darah (kecuali suntikan makanan melalui salur darah iaitu TPN)
- Gas oksigen dan bius
- Tablet nitroglycerine yang diletak bawah lidah untuk rawatan sakit dada
- Pencuci mulut, gargle atau penyembur mulut (dengan syarat takde ubat yang ditelan)
- Ubat titik hidung, ubat sembur hidung dan inhaler
- Suntikan dubur
- Pembedahan yang melibatkan proses bius seluruh badan

Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak.

Rujukan: Aadil N., Houti I.E., and Moussamih S (2004) Drug Intake During Ramadan. BMJ, Vol 329, 778-772

Mintak maaf semua, ada masalah sikit. Garis panduan yang aku guna sebelum ni diterbitkan di dalam British Medical Journal, dan sebenarnya pihak JAKIM ada keluarkan senarai ubat-ubatan yang boleh batalkan puasa & yang tak batalkan puasa.

Memandangkan kita semua kebanyakannya hidup kat Malaysia, so aku rasa better kita ikut berdasarkan garispanduan JAKIM la. Perbezaan yang wujud ni mungkin disebabkan kaedah qias dan penentuan hukum yang berbeza di antara mazhab atau pendapat. Mintak maaf sebab tak buat research menyeluruh. Harap dapat sebarkan semula kepada umum.

Garis panduan JAKIM

Perkara-perkara yang berkaitan dengan rawatan perubatan yang tidak membatalkan puasa ialah :

Menggunakan ubat titis mata, titis telinga dan cucian telinga (dengan syarat tidak sampai batas gegendang telinga);

Pil tablet nitroglycerin (GTN) atau ubat yang menyamainya yang diambil secara meletakkannya di bawah lidah tanpa ditelan bagi merawat kesakitan dada (angina pectoris) bagi pesakit jantung;

Melakukan prosedur tampalan gigi, cabutan, pembersihan gigi atau memberus gigi dengan syarat individu yang berpuasa tidak menelan apa-apa bahan semasa prosedur rawatan tersebut;

Semua bentuk suntikan sama ada melalui lapisan kulit, otot, sendi, atau salur darah;

Pendermaan atau pemindahan darah;

Penggunaan ubat-ubatan dalam bentuk sapuan, balutan dan plaster pada permukaan kulit;

Pengambilan sampel darah untuk ujian makmal;

Memasukkan tiub kecil (catheter) melalui salur darah untuk tujuan pemeriksaan seperti prosedur angiogram untuk pemeriksaan jantung;

Pemeriksaan laparoscop, iaitu pemeriksaan dalaman dengan menggunakan alat yang dimasukkan melalui dinding abdomen untuk pemeriksaan bahagian dalaman pesakit;

Berkumur-kumur termasuk berkumur-kumur secara gargle (sehingga air hampir ke tekak), dan ubat teraputik semburan ke mulut yang tidak melibatkan proses menelan;

Menjalani biopsy iaitu pengambilan spesimen atau cebisan yang diambil daripada hati atau organ–organ lain untuk tujuan analisa makmal;

Penggunaan ubat semburan (spray) hidung tanpa disedut;

Rawatan dialisis untuk masalah pesakit buah pinggang sama ada hemodialisis atau peritonealdialisis;

Menjalani rawatan bius setempat atau separuh (local) dengan semburan atau suntikan setempat; dan

Penggunaan ubat buasir dengan memasukkan semula kawasan buasir pada tempatnya tanpa melibatkan kawasan rongga yang dalam.

Perkara-perkara berkaitan dengan rawatan perubatan yang membatalkan puasa:

Penggunaan alat sedutan (inhaler) untuk rawatan lelah (athma) atau penyakit paru-paru kronik;

Memasukkan sebarang tiub kecil (pessary) atau ubat ke dalam faraj (vaginal suppository) termasuk prosedur cucian (wash), pemeriksaan dalaman vaginal (vaginoscope), atau pengawai perubatan memasukkan jari untuk melakukan pemeriksaan dalaman vagina wanita;

Memasukkan sebarang tiub catheter, alat pemeriksaan dalam saluran kencing (urethroscope), barium atau ubat pencuci yang dimasukkan sama ada ke dalam saluran kencing bagi lelaki atau wanita (contohnya memasukkan ‘urinary catheter’ untuk rawatan sumbatan salur kencing);

Penggunaan alat seperti enema, tiub suppository, teropong protoscope atau jari pegawai perubatan yang dimasukkan ke dalam dubur atau rectum untuk pemeriksaan;

Penggunaan teropong usus (endoscope) atau teropong perut (gasteroscope) untuk tujuan pemeriksaan sistem penghadaman; dan

Penggunaan bius menyeluruh yang melibatkan penggunaan gas.


Sumber: Panduan Berpuasa bagi Pesakit, JAKIM (Cetakan tahun 2009)


Share |

5 komen:

doubleHead said...

encik karl, camne plak dgn ubat pam untuk psakit lelah 2?itu kategori penyembur mulut or inhaler or kategori lain?

karl said...

ubat lelah tu, dikira sbg inhaler. tak batal puasa klau guna.

doubleHead said...

thanx..:D

~butterfly~ said...

thanx 4 da info karl.

Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak jugak buat karl dan penulis2 P.S~

Agen Jamkho bandung said...

izin share

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...