20 August 2011

berak pun nikmat

salam.

berak ni satu proses yang perlu. kalau tak, nak buang cemana bahan kumbahan kita, kan? lainlah kalau kat syurga, tak payah berak.

tempat buang air kecil dan besar dikawal oleh dua sphincter, internal dan external. internal adalah involuntary, bermakna tidak dikawal dengan kehendak. kalau takut, rasa nak terkencing, mana oleh tahan, kan? macam tu kot.
tapi alhamdulillah, external sphincter kita lebih superficial, yang mana dikawal secara voluntary, yang akan mengelakkan kita dari terkencing dan terberak tanpa sengaja.
tapi kenapa masa kecik kita selalu terkencing masa tidur? hurm. betul jugak. mungkin otak kita masih belum dilatih betul-betul untuk memberi arahan. tapi, tengok. bila kita dah besar. mana ada kencing dah masam tidur, kan? pernah sekali aku mimpi kencing kat tandas awam, tapi tak lega-lega. rupa-rupanya mimpi. dan lagi lega sebab aku tak kencing betu-betul. fuh. mungkin kat sinilah waktu bila external sphincter betul-betul berfungsi.



internal dan external sphincter ni kewujudannya nampak remeh. tapi sebenarnya besar. bayangkan kalau rectal nerve (nerve yang kawal external sphincter kalau tak silap. kalau silap, sori) tidak dapat menghantar isyarat dengan baik, macam mana kita nak kawal proses kumbahan dengan baik, kan? ada kawan aku, pakcik dia menghadapi masalah ni.

dan alhamdulillah aku rasa, kita diberi nikmat ini. nampak kecil, tapi impaknya besar.

sekarang, sebelum habis,
jom sama-sama berlatih, betul tak external sphincter ni voluntary?
(kemut-kemut)



Share |

6 komen:

Zinedine Zaiddin said...

Satu lagi fakta tambahan.

Untuk orang laki, kena selalu training utk kemut2..kena exercise. Nanti boleh control supaya tak berlaku ejakulasi awal.

Orang pompuan lak kena slalu training utk bagi 'ketat'. Baru suami tak lari ke pompuan lain.

Tak tau la soheh ke tak. hahahaha

Muntos said...

wah aku suke post ni

Tasha said...

lecturer ak penah bg tau, sakit perut tu nikmat...kalau tak cam ner nak mbuang...penyakit ti...hehe

lecturer jugak? :P

max*bubble said...

Eh , ni abrar ehh ? :OOO

nemesis3891 said...

ye, ni aku...-__-"

nape?

Jαnnαhツ said...

berak memang nikmat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...