25 June 2013

Surgical mask



"Sekarang banyak orang sudah gila, itu la saya punya komen" - Sammy Vellu, 2008

Surgical mask ni ada dua lapisan. Lapisan luar  yang selalunya warna hijau atau biru dan lapisan dalam yang berwarna putih. Lapisan luar tu bersifat hydrophobic atau pun water repellent, maksudnya lapisan kat luar tu tak menyerap air. Lapisan dalam pulak bersifat hydrophilic yang menyerap air sebab udara yang keluar dari paru2 kita ni tepu dengan wap air.

Jadi kalau korang pakai terbalik surgical mask tu, wap air kat udara akan melekat kat lapisan putih tu. Bila melekat wap air, debu,kuman pun melekat la kat situ. Akhirnya surgical mask korang pun jadi kotor, pastu korang bernafas pulak dengan mask yg kotor tu, masuk la kuman kat dalam paru2 korang.

Sape yang ajar pakai surgical mask macam dalam gambar tu, dia memang bangang. Enough said.

Senang cerita, bukan dalam agama Islam je ade ajaran sesat. Dalam agama Hindu pun ade ajaran sesat. Skang ni bab nak pakai surgical mask pun ade ajaran sesat. Damn!



Share |

5 komen:

Izzie said...

ciskek, gua baru tahu...padanla gua lelah kahak-kahak ni...

*terbalikkan mask*

Anonymous said...

n95 mask better

BadekGonzalez said...

gua dah agak dah cara pakai salah. tapi, majoriti cakap gua yang salah. haha. tapi, takppe. yang kronik tu nanti, diorang. bukan gua.

AsyieqiN Rkey said...

kalau 2-2 side putih?

@.#

kenapa aku punya msk 2-2 side putih

firdaus m said...

karl, welcome back.

Dear guys, ingat lagi cerita ahli sihir Firaun dgn ularnya?

Cuba tgk ni.

http://www.youtube.com/watch?v=jIEJvQaOgSE

http://www.youtube.com/watch?v=yN9pioJWTk0

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury%28II%29_thiocyanate

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_snake_%28firework%29

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...